Skip to main content

Testimoni Shaklee : Akhirnya Suami Berhenti Merokok

Tahun ini masuk tahun ke-8 suami saya berhenti merokok. Saya masih ingat sebulan selepas berhenti merokok, dia terus buat appointment di Institut Jantung Negara untuk buat pemeriksaan lengkap jantung. Alhamdulillah doktor sahkan dia bebas dari sakit jantung, tetapi masih berisiko untuk dapat sakit jantung kerana berat badan dia masih berlebihan ketika itu.

Sebenarnya tabiat merokok ini bukan sahaja membahayakan nyawa perokok, tapi juga memberi kesan fizikal dan mental kepada pasangan. Saya kerap menerima soalan daripada kawan-kawan, apa petua suami boleh berhenti merokok kerana mereka juga risau dengan tabiat merokok suami masing-masing.

Jadi saya kongsikan di sini pengalaman saya melihat bagaimana suami saya berusaha untuk berhenti merokok selepas berpuluh tahun dengan tabiat buruk ini. Semoga boleh menjadi panduan dan inspirasi untuk perokok lain yang sudah ada niat untuk berjihad demi kesihatan dan keluarga.

Minggu pertama berhenti merokok, sangat hebat dugaan!

Pada minggu pertama, suami saya berhenti merokok, segalanya jadi huru hara.
Dia tak boleh tidur, batuk, demam, selesema, dan paling ketara ialah dia jadi sangat pemarah! Dan pada 3 hari pertama dia berhenti merokok, dia merahsiakan daripada kami semua. Jadi saya pun pelik sangat, kenapa lah suamiku ni marah-marah tak tentu pasal!
Oleh sebab saya sedang sarat hamil anak ke-3 ketiga ketika itu, saya tak layan mood swing dia, dan kurangkan berkomunikasi. Saya kawal anak- anak supaya tak jadi mangsa mood swing ayahnya ketika itu. Alhamdulillah, mood swing perlahan-lahan berkurangan selepas 3-4 hari.

Nicotine withdrawal yang hebat

Apabila ada pengalaman tengok suami saya melawan "nicotine withdrawal", saya faham kenapa ramai orang gagal berhenti merokok. Nicotine withrdrawal ialah keadaan apabila perokok tidak lagi menerima bekalan nikotin rokok seperti kebiasaannya.

Antara simptom nicotine withdrawal yang suami saya alami termasuklah :

  • demam
  • sakit badan
  • batuk
  • pening kepala
  • moody
  • berdebar-debar
  • insomnia
  • anxiety (rasa nak mati katanya!)

Supplement Untuk Tempoh Nicotine Withdrawal

Sepanjang bulan pertama berhenti merokok, suami saya ambil supplements yang membantu dia mengharungi fasa withdrawal ini.
  • Supplement B- complex dan Omega Guard untuk lawan anxiety yang luar biasa. Kedua-dua supplement ini membantu kesihatan saraf otak yang boleh mengawal emosi ketika dilanda anxiety.
  • Vivix dan vitamin C untuk menguatkan badan ketika proses detoks (segala toksin dari rokok akan keluar masa ni). Proses detoks ni lah yang buat suami saya demam, batuk dan jadi lembik! Dengan ada
  • Lecithin dan vitamin E untuk menyokong kesihatan arteri pada jantung. Jantung antara organ yang paling terbeban pada perokok
  • OsteNutrix untuk bekalan kalsium, magnesium dan vitamin D bagi mengurangkan sakit badan, membantu mengurangkan insomnia dan juga melegakan anxiety.
  • Minum ESP ketika dia hilang selera makan.
Biasanya ketika mengalami nicotine withdrawal, perokok akan rasa sangat lapar, jadi ESP membantu supaya rasa lapar lebih terkawal, dan tidak perlu makan nasi lebih banyak pula. 

Vivix sangat penting ketika proses withdrawal yang menyebabkan perokok diserang demam, batuk, selesema, badan jadi lesu dan lemah. Vivix sangat membantu proses pembuangan toksin dari pada perokok berjalan dengan lebih lancar, dan demam cepat sembuh.

Ketika proses nicotine withdrawal, sistem imun badan perokok boleh merosot sedikit, jadi amalkan supplement vitamin C dengan lebih kerap dalam tempoh ini. Sebagai perokok, vitamin C lebih cepat musnah dalam badan, jadi disarankan juga ambil dose tinggi ketika tempoh berhenti merokok.

B-Complex amat penting ketika tempoh withdrawal terutama bagi menangani emosi yang tidak stabil, rasa marah yang tidak menentu dan serangan anxiety. 

Omega Guard membantu melegakan serangan anxiety. Dalam minggu pertama dan kedua, ambil extra dose Omega Guard - 3 kali sehari. 

OsteNutrix melegakan sakit kepala, sengal badan dan masalah tidak boleh tidur ketika dalam proses nicotine withdrawal. Ambil OsteNutrix pada waktu petang dan malam. 


Inilah semua supplement yang suami saya amalkan untuk menguatkan diri ketika melalui withrawal. Sedikit demi sedikit simptom nicotine withdrawal merosot dan akhirnya hilang sepenuhnya. Apabila withdrawal dah berlalu, lebih mudah untuk mengawal nicotine cravings yang datang dan boleh kekal berhenti merokok.

Supplement yang saya kongsikan di atas masih menjadi amalan suami saya sehingga kini, untuk tujuan kesihatan menyeluruh. Lagipun lebih berbaloi amal supplement jika sudah berhenti merokok kerana tubuh lebih mudah menyerap zat berbanding ketika masih merokok (tubuh penuh toksin).

Baca lagi TESTIMONI SHAKLEE ini, khas untuk anda yang nak kurus!

Kesimpulan

Sekiranya anda ada niat untuk berhenti merokok, saya amat menyarankan pengambilan supplement sebagai langkah persediaan ketika dilanda withdrawal. Dan sambung amalan supplement ini seumur hidup bagi menyokong tubuh yang telah dirosakkan oleh nikotin bertahun-tahun lamanya. Berhjirahlah demi kesihatan dan demi keluarga.

Nota : Entry ini saya tulis ni untuk contest bersama blog Anakku Wiraku, doakan saya menang yer ;)



#nextlevelblogging 
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

----
Master Puteri @ Coach Gula
Hubungi kami untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.
Follow & Like FB : PAF Network Health & Beauty
----
PENAFIAN :
Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.
 

Comments

  1. Good tips untuk yang ada niarlt untuk stop smoking..tq Master for this real testimony.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petua Hilangkan Jeragat Dengan Selamat

Apa itu jeragat? Jeragat ialah keadaan warna kulit yang menjadi lebih gelap, akibat penghasilan melanin yang berlebihan. Jeragat boleh terjadi pada satu tempat pada kulit, dan boleh juga merebak, dan bercantum menjadi kawasan jeragat lebih besar pada kulit. Keadaan kulit yang berjeragat menyebabkan warna kulit menjadi tidak sekata dan nampak bertompok-tompok.  Terdapat 3 jenis jeragat iaitu :  1- Sun spot/ tompok matahari Jeragat jenis ini adalah yang paling biasa kita lihat pada kulit wajah dan badan manusia. Jeragat ini terbentuk apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari dalam jangka masa yang lama, tanpa perlindungan seperti sun screen dan pakaian yang menutup kawasan kulit. Sebenarnya tompok matahari itu adalah tindakan kulit menghasilkan melanin supaya kulit terlindung daripada sinar uv matahari yang berbahaya.  2- Melasma  Melasma adalah sejenis "skin disorder" yang banyak terjadi kepada wanita berkulit gelap. Punca melasma yang paling biasa ialah akibat perubahan h

Zat Lengkap Setiap Hari Dengan Vita-Lize Shaklee

Dalam laporan Global Nutrition Report 2018, mendapati rakyat Malaysia dibebani oleh 3 masalah nutrisi utama iaitu: berat badan berlebihan kurang zat besi pertumbuhan terbantut Masalah nutrisi ini dikenali sebagai "tripple burden" memberi kesan kepada tahap kesihatan rakyat Malaysia secara keseluruhan. Lebih menyedihkan "tripple burden" yang kita alami ini lebih serius berbanding negara-negara kurang maju seperti di Afrika.  Terdapat pula satu kajian yang dijalankan oleh Khazanah Research Institute , diketuai oleh pakar ekonomi tersohor iaitu Profesor Jomo Kwame Sundaram, mendapati rakyat Malaysia terdedah kepada masalah kualiti makanan yang tercemar dengan racun perosak. Makanan yang tercemar ini pula akan memberi kesan kepada kesihatan pengguna. Rakyat Malaysia mengalami kesukaran untuk mendapat zat yang lengkap daripada makanan harian, walaupun makanan tersebut adalah dari sumber semulajadi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.  Tanda-tanda Tubuh Kekurangan Vitam

Vitamin Kulit Cantik Harga Rahmah Untuk Kulit Kering

Assalamualaikum semua dan salam cukup manis :')  Hari ini kita dah pun masuk 14 Ramadhan, bermakna separuh bulan sudah berlalu, dan tak lama lagi kita akan menyambut Syawal. Kebiasaannya minggu ke-3 dan ke-4 Ramadhan orang akan "gear up" untuk persiapan Syawal seperti juadah raya dan baju raya. Tetapi ramai juga yang nak "kurus sebelum raya" dan "kulit cantik sebelum raya", betul tak? Untuk vitamin kulit supaya dapat kulit cantik berseri sebelum raya ni, Coach boleh tolong anda dapatkan penyelesaiannya, dengan harga rahmah mampu milik Insha Allah.  Masalah kulit kering di bulan Ramadhan  Antara masalah utama kulit kita di bulan Ramadhan, ialah masalah kulit kering.  Masalah kulit kering ini pula akan menyebabkan parut lambat pudar, dan lama kelamaan, kulit akan jadi kusam dan cepat berkedut. Kulit kering juga boleh menyebabkan mekap jadi tidak cantik seperti yang kita mahu. Jadi bayangkan selama sebulan kulit kita kering, mestilah menjelang raya nanti