Skip to main content

Testimoni Shaklee : Akhirnya Suami Berhenti Merokok

Tahun ini masuk tahun ke-8 suami saya berhenti merokok. Saya masih ingat sebulan selepas berhenti merokok, dia terus buat appointment di Institut Jantung Negara untuk buat pemeriksaan lengkap jantung. Alhamdulillah doktor sahkan dia bebas dari sakit jantung, tetapi masih berisiko untuk dapat sakit jantung kerana berat badan dia masih berlebihan ketika itu.

Sebenarnya tabiat merokok ini bukan sahaja membahayakan nyawa perokok, tapi juga memberi kesan fizikal dan mental kepada pasangan. Saya kerap menerima soalan daripada kawan-kawan, apa petua suami boleh berhenti merokok kerana mereka juga risau dengan tabiat merokok suami masing-masing.

Jadi saya kongsikan di sini pengalaman saya melihat bagaimana suami saya berusaha untuk berhenti merokok selepas berpuluh tahun dengan tabiat buruk ini. Semoga boleh menjadi panduan dan inspirasi untuk perokok lain yang sudah ada niat untuk berjihad demi kesihatan dan keluarga.

Minggu pertama berhenti merokok, sangat hebat dugaan!

Pada minggu pertama, suami saya berhenti merokok, segalanya jadi huru hara.
Dia tak boleh tidur, batuk, demam, selesema, dan paling ketara ialah dia jadi sangat pemarah! Dan pada 3 hari pertama dia berhenti merokok, dia merahsiakan daripada kami semua. Jadi saya pun pelik sangat, kenapa lah suamiku ni marah-marah tak tentu pasal!
Oleh sebab saya sedang sarat hamil anak ke-3 ketiga ketika itu, saya tak layan mood swing dia, dan kurangkan berkomunikasi. Saya kawal anak- anak supaya tak jadi mangsa mood swing ayahnya ketika itu. Alhamdulillah, mood swing perlahan-lahan berkurangan selepas 3-4 hari.

Nicotine withdrawal yang hebat

Apabila ada pengalaman tengok suami saya melawan "nicotine withdrawal", saya faham kenapa ramai orang gagal berhenti merokok. Nicotine withrdrawal ialah keadaan apabila perokok tidak lagi menerima bekalan nikotin rokok seperti kebiasaannya.

Antara simptom nicotine withdrawal yang suami saya alami termasuklah :

  • demam
  • sakit badan
  • batuk
  • pening kepala
  • moody
  • berdebar-debar
  • insomnia
  • anxiety (rasa nak mati katanya!)

Supplement Untuk Tempoh Nicotine Withdrawal

Sepanjang bulan pertama berhenti merokok, suami saya ambil supplements yang membantu dia mengharungi fasa withdrawal ini.
  • Supplement B- complex dan Omega Guard untuk lawan anxiety yang luar biasa. Kedua-dua supplement ini membantu kesihatan saraf otak yang boleh mengawal emosi ketika dilanda anxiety.
  • Vivix dan vitamin C untuk menguatkan badan ketika proses detoks (segala toksin dari rokok akan keluar masa ni). Proses detoks ni lah yang buat suami saya demam, batuk dan jadi lembik! Dengan ada
  • Lecithin dan vitamin E untuk menyokong kesihatan arteri pada jantung. Jantung antara organ yang paling terbeban pada perokok
  • OsteNutrix untuk bekalan kalsium, magnesium dan vitamin D bagi mengurangkan sakit badan, membantu mengurangkan insomnia dan juga melegakan anxiety.
  • Minum ESP ketika dia hilang selera makan.
Biasanya ketika mengalami nicotine withdrawal, perokok akan rasa sangat lapar, jadi ESP membantu supaya rasa lapar lebih terkawal, dan tidak perlu makan nasi lebih banyak pula. 

Vivix sangat penting ketika proses withdrawal yang menyebabkan perokok diserang demam, batuk, selesema, badan jadi lesu dan lemah. Vivix sangat membantu proses pembuangan toksin dari pada perokok berjalan dengan lebih lancar, dan demam cepat sembuh.

Ketika proses nicotine withdrawal, sistem imun badan perokok boleh merosot sedikit, jadi amalkan supplement vitamin C dengan lebih kerap dalam tempoh ini. Sebagai perokok, vitamin C lebih cepat musnah dalam badan, jadi disarankan juga ambil dose tinggi ketika tempoh berhenti merokok.

B-Complex amat penting ketika tempoh withdrawal terutama bagi menangani emosi yang tidak stabil, rasa marah yang tidak menentu dan serangan anxiety. 

Omega Guard membantu melegakan serangan anxiety. Dalam minggu pertama dan kedua, ambil extra dose Omega Guard - 3 kali sehari. 

OsteNutrix melegakan sakit kepala, sengal badan dan masalah tidak boleh tidur ketika dalam proses nicotine withdrawal. Ambil OsteNutrix pada waktu petang dan malam. 


Inilah semua supplement yang suami saya amalkan untuk menguatkan diri ketika melalui withrawal. Sedikit demi sedikit simptom nicotine withdrawal merosot dan akhirnya hilang sepenuhnya. Apabila withdrawal dah berlalu, lebih mudah untuk mengawal nicotine cravings yang datang dan boleh kekal berhenti merokok.

Supplement yang saya kongsikan di atas masih menjadi amalan suami saya sehingga kini, untuk tujuan kesihatan menyeluruh. Lagipun lebih berbaloi amal supplement jika sudah berhenti merokok kerana tubuh lebih mudah menyerap zat berbanding ketika masih merokok (tubuh penuh toksin).

Baca lagi TESTIMONI SHAKLEE ini, khas untuk anda yang nak kurus!

Kesimpulan

Sekiranya anda ada niat untuk berhenti merokok, saya amat menyarankan pengambilan supplement sebagai langkah persediaan ketika dilanda withdrawal. Dan sambung amalan supplement ini seumur hidup bagi menyokong tubuh yang telah dirosakkan oleh nikotin bertahun-tahun lamanya. Berhjirahlah demi kesihatan dan demi keluarga.

Nota : Entry ini saya tulis ni untuk contest bersama blog Anakku Wiraku, doakan saya menang yer ;)



#nextlevelblogging 
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

----
Master Puteri @ Coach Gula
Hubungi kami untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.
Follow & Like FB : PAF Network Health & Beauty
----
PENAFIAN :
Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.
 

Comments

  1. Good tips untuk yang ada niarlt untuk stop smoking..tq Master for this real testimony.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

5 Kepentingan Vitamin C Shaklee

Vitamin C memainkan peranan yang sangat penting bagi menyokong sistem tubuh yang sihat. Permintaan vitamin C Shaklee sentiasa tinggi, terutamanya semasa negara kita diserang virus covid 19.  Kesedaran masyarakat untuk menguatkan sistem pertahanan tubuh daripada serangan virus, terus meningkat dan vitamin C Shaklee memang sentiasa menjadi pilihan.  Dan kini dengan berita tentang siapsiaga Kementerian Kesihatan Malaysia menghadapi serangan virus X pula, jadi tidak salah sekiranya amalan pengambilan vitamin C Shaklee diteruskan oleh orang ramai.  Vitamin C adalah sejenis vitamin larut air, bermakna tubuh kita tidak akan menyimpan vitamin C di dalam badan, dan lebihannya akan dibuang melalui air kencing. Ini bermakna vitamin C perlu sentiasa cukup diambil setiap hari.  Oleh kerana tubuh kita tidak dapat menghasilkan vitamin C sendiri , jadi kita mesti mendapatkan vitamin C daripada makanan ataupun supplement. Antara makanan yang kaya dengan vitamin C termasuklah :  Buah : oren, lemon, bua

Mengapa Saya Memilih Vitamin Shaklee

Perkongsian kali ini membawa saya mengimbau kenangan lebih 12 tahun yang lalu. Ketika itu saya hamil anak kedua, dan mencari-cari produk untuk berpantang dan menyusu.  Selepas bersalin anak pertama, saya ada menggunakan produk herba, sepanjang tempoh berpantang. Saya dapati produk yang saya guna tidak beri apa-apa kesan yang saya idamkan.  Saya ambil masa hampir sebulan untuk pulih selepas bersalin secara c-section.  Berat badan saya selepas bersalin ambil masa dekat setahun untuk kembali ke berat badan normal.  Oleh kerana saya juga bekerja sepenuh masa ketika itu, saya mengalami masalah untuk mengepam susu yang cukup untuk bekalan anak ketika saya bekerja (saya berjaya mengepam dan direct feeding anak pertama selama 15 bulan, Alhamdulillah).  Pengalaman anak pertama ini membuatkan saya mencari penyelesaian baru untuk anak kedua.  Saya mahu pulih segera selepas c-section (anak kedua juga adalah planned c-section).  Saya mahu berat badan kembali ke berat normal, sekurang-kurangkan dala

5 Aplikasi Wajib Bisnes Online

Sekiranya anda baru nak mulakan bisnes online, anda kena kenal 5 aplikasi wajib ini, yang boleh memudahkan anda untuk menjalankan aktiviti pemasaran setiap hari.  Aplikasi-aplikasi yang saya kongsi ini boleh didapati secara percuma dan sangat mudah digunakan.  1- Canva  Canva adalah aplikasi yang membantu kita merekacipta bahan pemasaran. Apa yang menariknya aplikasi Canva menyediakan banyak template-template untuk kita terus guna. Antara template yang popular digunakan ialah : poster flyers kad nama  brosur klip video logo  Canva juga terdapat dalam versi berbayar, yang mana kita ada lebih banyak pilihan template, gambar, video dan lain-lain bahan untuk konten pemasaran. Sebelum ini Canva hanya boleh digunakan di laman web, tetapi kini sangat mudah dengan aplikasi canva di telefon pintar.  2- WhatsApp Business Ramai orang kenal apa itu WhatsApp, tapi tidak semua orang tahu kelebihan menggunakan WhatsApp Business.  WhatsApp Business adalah aplikasi yang lebih mesra untuk pemilik bisnes