Skip to main content

Vitamin Untuk Wanita Kawal Tekanan Emosi

Wanita mengalami pelbagai fasa dalam kehidupan mereka, yang boleh mempengaruhi kesihatan emosi mereka. Dari faktor hormon, bermula usia baligh, wanita akan mengalami perubahan emosi ketika sebelum dan selepas haid (pre & post mentrual syndrome). 

Kemudian mereka akan alami pula perubahan hormon dan tekanan emosi ketika hamil, selepas bersalin dan akhirnya ketika pre-menopos dan menopis. Hormon berubah-ubah, emosi. juga berubah-ubah. 

Selain faktor hormon, wanita berisiko untuk mengalami tekanan emosi akibat kekejaman ke atas mereka seperti keganasan rumah tangga dan serangan seksual. Ramai wanita terperangkap dalam situasi berbahaya ini dan tidak berjaya keluar daripadanya. 

Wanita zaman moden juga terbeban dengan pelbagai tanggungjawab - keluar bekerja, menyara keluarga, mendidik anak-anak dan menjaga keluarga. Kesemua ini juga menjadi faktor pencetus tekanan emosi wanita setiap hari. 

Makanan seimbang dan berkhasiat adalah asas kepada tubuh yang sihat, dan tubuh yang sihat akan mempengaruhi emosi dan fikiran yang tenang dan stabil. Namun begitu, gaya hidup hari ini, amat menyukarkan kita memenuhi keperluan zat dan khasiat penting untuk tubuh badan. 


Terdapat banyak kesan kepada fikiran dan emosi wanita, sekiranya mereka tidak dapat cukup vitamin dan mineral setiap hari.

Sebagai contoh : 

  • kekurangan vitamin B : cepat stress, anxiety dan depresi 
  • kekurangan vitamin C : cepat letih, cepat moody
  • kekurangan vitamin E : cepat rasa tertekan
  • kekurangan zat besi : mengurangkan hormon gembira (serotonin, dopamin)
  • kekurangan zink : meningkatkan simptom anxiety dan depresi 

Vitalize 

Kekurangan vitamin dan mineral ini akan memberi kesan jangka panjang kepada kestabilan emosi dan fikiran wanita. Jadi tidak salah sekiranya wanita menyediakan sedikit peruntukan untuk memenuhi vitamin dan mineral harian dengan supplement seperti Vita-Lize Shaklee. 



Vita-Lize adalah sejenis supplement yang mengandungi 25 jenis vitamin dan mineral, termasuk zat besi, asid folik dan vitamin B. Vita-Lize ini diformulasi agar mudah diserap oleh tubuh dan tubuh mendapat manfaat dengan kadar yang segera. 

Antara manfaat mengamalkan Vita-Lize setiap hari ialah : 

  • mengekalkan tenaga sepanjang hari
  • menghasilkan sel darah merah yang sihat
  • mengurangkan tekanan
  • menambahbaik mood
  • menguatkan sistem imun 

GLA COMPLEX

GLA Complex adalah supplement yang mengandungi gamma-linolenic acid, sejenis asid lemak, yang sangat bermanfaat kepada emosi wanita dan kesihatan hormon secara menyeluruh. Antara kelebihan GLA Complex termasuklah : 

  • mengawal atur hormon
  • mengurangkan simptom PMS 
  • mengurangkan simptom pre-menopos dan menopos 

Perubahan-perubahan pada hormon ini akan memberi kesan kepada emosi wanita, dan dengan pengambilan GLA Complex dengan konsisten, emosi akan lebih stabil, dan fikiran akan jadi lebih tenang. 



OsteNutrix

OsteNutrix adalah supplement yang mengandungi kalsium, magnesium, vitamin D, manganese dan boron. Gabungan kesemua mineral ini memberi fokus kepada kesihatan tulang. Namun begitu, keistimewaan lain OsteNutrix adalah terdapat pada kalsium, magnesium dan vitamin D yang amat penting untuk kesejahteraan emosi wanita. 

  • Kalsium amat penting untuk kesihatan saraf tubuh badan kita, jadi secara tidak langsung ia memberi kesan kepada emosi dan mood. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan mood jadi tidak menentu. 

  • Magnesium amat penting untuk mengekalkan mood yang sihat di kalangan wanita. Kekurangan magnesium boleh menyebabkan wanita berisiko mengalami keletihan, anxiety dan depresi. 

  • Vitamin D mengawal atur mood dan mengurangkan kecenderungan untuk mendapat depresi dalam jangka masa panjang. 


Omega Guard

Omega Guard ialah supplement asid lemak omega-3 yang diformulasi daripada minyak ikan tulen. Setiap hidangan lengkap Omega Guard mengandungi EPA & DHA yang penting untuk fungsi saraf yang sihat. 

Bagi tujuan menjaga kestabilan emosi wanita, Omega Guard sangat bermanfaat untuk : 

  • mencegah serangan post partum depression (meroyan)
  • menstabilkan mood
  • mengurangkan simptom depresi
  • mengurangkan simptom anxiety 

Pengambilan Omega Guard setiap hari boleh membantu wanita mencegah pelbagai tekanan emosi dan kecelaruan fikiran. 


Kesimpulan 

Amalan pengambilan supplement yang dikongsikan di atas amat penting bagi wanita untuk mengawal tekanan emosi saban hari. Wanita amat banyak berkorban siang dan malam, jadi sudah sampai masanya untuk memberikan khasiat terbaik untuk tubuh dan sekaligus membantu mengawal tekanan emosi. Sayangilah diri anda supaya anda boleh menyayangi orang lain, Insha Allah. 

>>> Kenali vitamin untuk wanita sebagai anti-stress!

#nextlevelblogging 
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

----
Master Puteri @ Coach Gula
Hubungi kami untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.
Follow & Like FB : PAF Network Health & Beauty
----
PENAFIAN :
Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.











Comments

Popular posts from this blog

Petua Hilangkan Jeragat Dengan Selamat

Apa itu jeragat? Jeragat ialah keadaan warna kulit yang menjadi lebih gelap, akibat penghasilan melanin yang berlebihan. Jeragat boleh terjadi pada satu tempat pada kulit, dan boleh juga merebak, dan bercantum menjadi kawasan jeragat lebih besar pada kulit. Keadaan kulit yang berjeragat menyebabkan warna kulit menjadi tidak sekata dan nampak bertompok-tompok.  Terdapat 3 jenis jeragat iaitu :  1- Sun spot/ tompok matahari Jeragat jenis ini adalah yang paling biasa kita lihat pada kulit wajah dan badan manusia. Jeragat ini terbentuk apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari dalam jangka masa yang lama, tanpa perlindungan seperti sun screen dan pakaian yang menutup kawasan kulit. Sebenarnya tompok matahari itu adalah tindakan kulit menghasilkan melanin supaya kulit terlindung daripada sinar uv matahari yang berbahaya.  2- Melasma  Melasma adalah sejenis "skin disorder" yang banyak terjadi kepada wanita berkulit gelap. Punca melasma yang paling biasa ialah akibat perubahan h

Vitamin Kulit Cantik Harga Rahmah Untuk Kulit Kering

Assalamualaikum semua dan salam cukup manis :')  Hari ini kita dah pun masuk 14 Ramadhan, bermakna separuh bulan sudah berlalu, dan tak lama lagi kita akan menyambut Syawal. Kebiasaannya minggu ke-3 dan ke-4 Ramadhan orang akan "gear up" untuk persiapan Syawal seperti juadah raya dan baju raya. Tetapi ramai juga yang nak "kurus sebelum raya" dan "kulit cantik sebelum raya", betul tak? Untuk vitamin kulit supaya dapat kulit cantik berseri sebelum raya ni, Coach boleh tolong anda dapatkan penyelesaiannya, dengan harga rahmah mampu milik Insha Allah.  Masalah kulit kering di bulan Ramadhan  Antara masalah utama kulit kita di bulan Ramadhan, ialah masalah kulit kering.  Masalah kulit kering ini pula akan menyebabkan parut lambat pudar, dan lama kelamaan, kulit akan jadi kusam dan cepat berkedut. Kulit kering juga boleh menyebabkan mekap jadi tidak cantik seperti yang kita mahu. Jadi bayangkan selama sebulan kulit kita kering, mestilah menjelang raya nanti

Zat Lengkap Setiap Hari Dengan Vita-Lize Shaklee

Dalam laporan Global Nutrition Report 2018, mendapati rakyat Malaysia dibebani oleh 3 masalah nutrisi utama iaitu: berat badan berlebihan kurang zat besi pertumbuhan terbantut Masalah nutrisi ini dikenali sebagai "tripple burden" memberi kesan kepada tahap kesihatan rakyat Malaysia secara keseluruhan. Lebih menyedihkan "tripple burden" yang kita alami ini lebih serius berbanding negara-negara kurang maju seperti di Afrika.  Terdapat pula satu kajian yang dijalankan oleh Khazanah Research Institute , diketuai oleh pakar ekonomi tersohor iaitu Profesor Jomo Kwame Sundaram, mendapati rakyat Malaysia terdedah kepada masalah kualiti makanan yang tercemar dengan racun perosak. Makanan yang tercemar ini pula akan memberi kesan kepada kesihatan pengguna. Rakyat Malaysia mengalami kesukaran untuk mendapat zat yang lengkap daripada makanan harian, walaupun makanan tersebut adalah dari sumber semulajadi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.  Tanda-tanda Tubuh Kekurangan Vitam